Ein älterer Artikel einer norwegischen Zeitung von damals. Lässt sich über Google finden:
Vitne til tragedie: Jeg overlevde så vidt eksplosjonen
En mann fra Drammen beskriver sjokkøyeblikket da en NEL-tankstasjon eksploderte i et inferno av flammer, som nesten tok livet av ham.
Dramatiske minutter:
"Jeg sto bare noen meter unna da alt plutselig eksploderte," sier Henrik Johansen (42), en lokal innbygger som har brukt den samme tankstasjonen i flere år. Han beskriver at alt skjedde så fort at han knapt rakk å reagere. "Det føltes som om hele verden raste sammen. Jeg kunne høre et voldsomt smell, og så ble alt opplyst av et stort ildhav."
Øyeblikk av panikk:
Henrik forklarer at han straks kastet seg ned på bakken for å beskytte seg selv, men var sikker på at han ikke ville klare å slippe unna i tide. "Jeg kjente varmen fra flammene slå mot meg. Det var som om huden brant," sier han med en skjelvende stemme. "På et tidspunkt trodde jeg virkelig at dette var slutten."
I løpet av minutter var stedet fylt med nødetater, men det var for sent for flere kjøretøy og bygninger i nærheten, som allerede var tatt av flammene. "Det er et mirakel at jeg lever i dag," legger Henrik til, tydelig preget av opplevelsen. "Jeg vil aldri glemme lyden av eksplosjonen eller synet av den massive ildkulen som steg opp mot himmelen."
Et fellesskap i sjokk:
Lokalsamfunnet er i sjokk etter hendelsen, og flere mennesker har uttrykt bekymring over sikkerheten rundt slike hydrogenstasjoner. Selv om det er uklart hva som forårsaket eksplosjonen, har NEL utgitt en uttalelse hvor de sier at de jobber tett med myndighetene for å finne ut av hva som skjedde og forhindre lignende hendelser i fremtiden.
Henrik avslutter intervjuet med et tydelig budskap: "Ingen burde måtte oppleve noe slikt. Det er utrolig at jeg fortsatt er her, men tankene mine går til de som kanskje ikke var like heldige."
Etterspill:
Utredningen pågår fortsatt, og lokalsamfunnet venter spent på svar. I mellomtiden har tankstasjonen blitt stengt på ubestemt tid, og spørsmålet om hydrogenets sikkerhet som drivstoff har blitt heftig debattert.
"Det er viktig at vi alle lærer av dette," sier Henrik. "Jeg håper virkelig at vi kan finne bedre måter å sikre disse stasjonene på, slik at ingen andre skal måtte oppleve noe lignende."
Grob übersetzt mit Google Translate:
Titel: "Zeuge der Tragödie: Ich habe die Explosion nur knapp überlebt"
Ein Mann aus Drammen beschreibt den schockierenden Moment, als eine NEL-Tankstelle in einem Flammeninferno explodierte, das ihn beinahe das Leben gekostet hätte.
Dramatische Minuten:
„Ich stand nur ein paar Meter entfernt, als plötzlich alles explodierte“, sagt Henrik Johansen (42), ein Anwohner, der seit Jahren dieselbe Tankstelle benutzt. Er beschreibt, dass alles so schnell passierte, dass er kaum reagieren konnte. „Es fühlte sich an, als würde die ganze Welt zusammenbrechen. Ich hörte einen gewaltigen Knall, und dann wurde alles von einer riesigen Feuerwand erleuchtet.“
Momente der Panik:
Henrik erklärt, dass er sich sofort auf den Boden warf, um sich zu schützen, aber sicher war, dass er es nicht rechtzeitig schaffen würde. „Ich spürte die Hitze der Flammen, die mich traf. Es fühlte sich an, als würde meine Haut brennen“, sagt er mit zitternder Stimme. „In einem Moment dachte ich wirklich, das wäre das Ende.“
Innerhalb weniger Minuten war der Ort von Einsatzkräften überflutet, doch für mehrere Fahrzeuge und Gebäude in der Nähe war es bereits zu spät, da sie von den Flammen erfasst worden waren. „Es ist ein Wunder, dass ich heute noch lebe“, fügt Henrik sichtlich bewegt hinzu. „Ich werde den Klang der Explosion und das Bild der riesigen Feuerkugel, die in den Himmel stieg, niemals vergessen.“
Eine Gemeinschaft unter Schock:
Die örtliche Gemeinschaft ist nach dem Vorfall erschüttert, und viele Menschen haben Bedenken hinsichtlich der Sicherheit solcher Wasserstofftankstellen geäußert. Obwohl unklar ist, was die Explosion verursacht hat, hat NEL eine Erklärung abgegeben, in der sie sagen, dass sie eng mit den Behörden zusammenarbeiten, um herauszufinden, was passiert ist und zukünftige Vorfälle zu verhindern.
Henrik beendet das Interview mit einer klaren Botschaft: „Niemand sollte so etwas erleben müssen. Es ist unglaublich, dass ich noch hier bin, aber meine Gedanken sind bei denen, die vielleicht nicht so viel Glück hatten.“
Nachspiel:
Die Ermittlungen laufen noch, und die Gemeinschaft wartet gespannt auf Antworten. In der Zwischenzeit wurde die Tankstelle auf unbestimmte Zeit geschlossen, und die Frage nach der Sicherheit von Wasserstoff als Kraftstoff wird heftig diskutiert.
„Es ist wichtig, dass wir alle daraus lernen“, sagt Henrik. „Ich hoffe wirklich, dass wir bessere Wege finden, diese Stationen zu sichern, damit niemand sonst so etwas erleben muss.“
Ende des Artikels
|