Halten wir mal fest:
A draft version of this Restructuring Plan was made available to the Restructuring Plan Stakeholders for review and commentary during the Consultation Period as from Wednesday 29 March 2023 to at least Tuesday 11 April 2023.
Part A 1.4. P. 7
Restructuring Plan Download auf der Webseite von Steinhoff, verlinken darf ich ja nicht :-(
1. Info: Startverklaring ist bei Gericht hinterlegt. Freie Übersetzung meinerseits, Steinhoff hat den WHOA- Prozess offiziell eingeleitet.
2. Steinhoff hat den Weg des öffentlichen Verfahrens gewählt. Damit sollten demnächst Eintragungen/ Beschlüsse bezgl. des Verfahrens hier sichtbar werden.
Register ist öffentlich, verlinken darf ich ja nicht. :-(
Damit sei auch widerlegt, dass es sich hierbei um das erste WHOA Verfahren in den NL handelt, zumal die nicht öffentlichen Verfahren gar nicht im öffentlichen Register auftauchen.
Steinhoff hat im Draft Gläubiger und Aktionäre in 4 Klassen eingeteilt.
i) The Affected CPU Creditors; (ii) The Secured Intra-Group Creditors; (iii) The Unsecured Intra-Group Creditor; and (iv) The SIHNV Shareholders.
Quelle Restructuring Plan P.2 Download- Link siehe oben.
Das niederländische Insolvenzrecht regelt die Abstimmungen im WHOA ziemlich konkret.
5 De stemming over het akkoord geschiedt per klasse van schuldeisers of aandeelhouders, overeenkomstig de in artikel 375, eerste lid, onderdeel k, gegeven informatie, in een fysieke of door middel van een elektronisch communicatiemiddel te houden vergadering of schriftelijk. 6 Een klasse van schuldeisers heeft met het akkoord ingestemd als het besluit tot instemming is genomen door een groep van schuldeisers die samen ten minste twee derden vertegenwoordigen van het totale bedrag aan vorderingen behorend tot de schuldeisers die binnen die klasse hun stem hebben uitgebracht. 7 Een klasse van aandeelhouders heeft met het akkoord ingestemd als het besluit tot instemming is genomen door een groep van aandeelhouders die samen ten minste twee derden vertegenwoordigen van het totale bedrag aan geplaatst kapitaal behorend tot de aandeelhouders die binnen die klasse een stem hebben uitgebracht.
Art. 381 Abs. 5-7
Den Inhalt kann sich jeder selbst Übersetzen, der Interpretationsspielraum ist diesbezüglich meiner Meinung nach aber relativ gering.
Meiner Meinung nach interessant ist dann weitergehend Art. 383 Abs 1&2
Faillissementswet Direkt verlinken darf ich ja wieder nicht…:-(
1 Als ten minste één klasse van schuldeisers met het akkoord heeft ingestemd, kan de schuldenaar of de herstructureringsdeskundige, bedoeld in artikel 371, zo die is aangewezen, de rechtbank schriftelijk verzoeken om homologatie van het akkoord. Als het akkoord een wijziging omvat van rechten van schuldeisers met een vordering die bij een vereffening van het vermogen van de schuldenaar in faillissement naar verwachting geheel of tenminste gedeeltelijk kan worden voldaan, dient die ene klasse, bedoeld in de vorige zin, te bestaan uit schuldeisers die vallen binnen deze categorie schuldeisers. Is het akkoord door de schuldenaar voorbereid en overeenkomstig artikel 371, eerste lid, vijfde zin, door de herstructureringsdeskundige ter stemming aan de stemgerechtigde schuldeisers en aandeelhouders voorgelegd, dan kan de schuldenaar zelf geen homologatieverzoek indienen, maar doet de herstructureringsdeskundige dit op verzoek van de schuldenaar of op zijn eigen initiatief. 2 De herstructureringsdeskundige kan alleen met instemming van de schuldenaar een homologatieverzoek indienen als: a. niet alle klassen met het akkoord hebben ingestemd, en b. de schuldenaar of de groep, bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, waartoe de schuldenaar behoort, een MKB-onderneming drijft. Als de schuldenaar een rechtspersoon is, mogen de aandeelhouders het bestuur niet op onredelijke wijze belemmeren instemming te verlenen.
Ist alles nur meine persönliche Meinung, aber ich vermag in keinster Weise erkennen, warum Gläubiger eine Stimmenmehrheit im WHOA benötigen oder warum Aktionäre bei der vorhandenen Klasseneinteilung noch irgendwas mitzuentscheiden haben sollen.
Bin wirklich gespannt, was die SDK hier rausholt.
Ich hätte mir hier schon längst einen Tradinghalt und eine Sonderprüfung gewünscht. Dann hätte man erstmal in Ruhe und unabhängig abklären können, über welche Zahlen hier man überhaupt zu sprechen hat. Danach meinetwegen Restrukturierung oder Insolvenz. |